Op het avontuurlijke album R.I.P. geven Hans Dagelet en Jan van Eerd als HANS + YAN de vergankelijkheid der dingen een geluid. De release van het album op 25 januari 2019 is de eerste stap van het brede multimediale project, dat muziek, beeld en theater inzet in een ode aan het absurde, verrassende, bizarre, soms wrede leven dat wij leiden.

De aankondiging van vergankelijkheid zit in het alledaagse. We sluiten ons er graag voor af, maar het onvermijdelijke einde roept altijd. Recent kocht Hans Dagelet een nieuw bed. “Hoe lang doe je met zo’n bed?”, vroeg hij aan de verkoper in de beddenzaak. “Toch zeker wel zo’n vijfentwintig jaar”, luidde het antwoord dat in al zijn argeloosheid de dood concretiseerde. “Er moet wel een wonder gebeuren, wil dit niet mijn doodsbed zijn”, dacht de inmiddels 73-jarige Dagelet, die dit jaar de Blijvend Applaus prijs ontving voor zijn oeuvre. Ook daardoor begon bij hem meer dan ooit het besef van tijdelijkheid te leven, terwijl de behoefte om mooie dingen te bezingen in de herfst van zijn leven alleen maar groter wordt.

Op dat moment was Dagelet al enige tijd aan het werk met muzikant, producer en componist YAN (Wende, Hadewich Minis, Spinvis), die enthousiast reageerde bij het horen van het verhaal. “Hier moet die plaat over gaan!” Uiteindelijk ontstonden acht tracks, die zwaar geïnspireerd zijn door thema’s als Dood en Leven, Haat en Liefde, Oorlog en Vrede, Schoonheid en Verval. De basis van de muziek is gelegd door het pianospel van Dagelet, die eigenlijk helemaal geen piano kan spelen. Ondanks het gebrek aan ervaring, is zijn spel toegejuicht door YAN, die R.I.P. produceerde en de het werk van elektronica voorzag. Hij noemt het werk ‘van ongekende authenticiteit’. Dagelet verzorgde verder de vocalen, en trompet. Hierdoor is een album ontstaan dat continu over de grens tussen digitaal en analoog buitelt en daartussen een volkomen eigen wereld schept.

Vier nummers op R.I.P. bevatten teksten van de Groningse drukker/kunstenaar H.N. Werkman, een leidende figuur van het kunstenaarscollectief De Ploeg, die daags voor het einde van de Tweede Wereldoorlog gefusilleerd werd door de Duitsers. Zijn grafische werk diende ter inspiratie voor de vormgeving van de platenhoes. Scenograaf/filmmaker Jan Boiten heeft met beelden uit de archieven van EYE Filmmuseum elk nummer op R.I.P. van een bijpassende video voorzien. Deze vormen een digitale appendix, maar zullen uiteindelijk ook integraal onderdeel worden van de podiumpresentatie van het werk, dat Dagelets Magnum Opus moet worden. De nummers van R.I.P. worden in maart 2019 door HANS + YAN, aangevuld met pianovirtuoos Xavier Boot, live gebracht in EYE Filmmuseum. Het werk is tevens de basis van een muziektheatervoorstelling onder dezelfde naam die wordt ontwikkeld. Hierin komen muziek, beeld, dans en theater samen. Aan dit project hebben naast EYE Filmmuseum en Jan Boiten ook choreograaf Andrea Leine en regisseur Gerardjan Rijnders hun medewerking toegezegd.

HANS + YAN R.I.P. verschijnt 25 januari 2019 via Tonefloat Records. Distributie via Bertus Distributie. Een gelimiteerde versie van 150 stuks op rood vinyl is exclusief verkrijgbaar via de store van Tonefloat Records.

http://www.hansandyan.rip

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s